Opioidinių narkotikų perdozavimas:
Kas yra opioidiniai narkotikai?
Kokie yra perdozavimo simptomai?
Ką daryti, jei šalia esantis asmuo perdozavo?
 
Kas yra opioidiniai narkotikai?
Tai tokie narkotikai, kaip heroinas, aguonų nuoviras („širka“, „chanka“), metadonas, morfijus, fentanilis ir kt. Visi jie veikia opioidinius receptorius žmogaus organizme, sukeldami raminamą, euforišką, mieguistą būseną, malšindami skausmą, lėtindami žmogaus kvėpavimą. Būtent pastarasis poveikis yra pavojingiausias gyvybei – pavartojus per didelę opioidų dozę, kvėpavimas nuslopinamas per daug arba visiškai ir nesant pagalbos žmogus miršta dėl deguonies trūkumo. Trimis iš keturių perdozavimo atvejų asmuo, patiriantis perdozavimą, yra ne vienas, todėl labai svarbu, kad patys narkotikų vartotojai, jų artimieji, draugai ir kiti potencialūs perdozavimo situacijos liudininkai būtų apmokyti ir žinotų, ką daryti. Žemiau rasite pagrindinę informaciją apie perdozavimo požymius, riziką ir veiksmus, jei esate situacijos liudininkas. Vilniaus priklausomybės ligų centro parengtą lankstinuką-atmintinę rasite čia.
Ar perdozavimas visada ištinka iškart pavartojus?
Perdozavimo atvejai ne visada yra staigūs – tokie jie dažniausiai būna vartojant heroiną, tačiau, jei vartojamos arba maišomos kelios medžiagos, mirtis nuo perdozavimo gali ištikti ir praėjus keletui valandų po vartojimo.
Kokie yra perdozavimo simptomai?
Svarbu žinoti ir atpažinti perdozavimo požymius:
  • Žmogus yra be sąmonės, nereaguoja į aplinkos dirgiklius, pvz. savo vardą, nedidelį skausmą (galima rankų krumpliais patrinti krūtinę);
  • Kvėpavimas yra lėtas, retas, žmogus „knarkia“, šniokščia, gargaliuoja;
  • Žmogus nebekvėpuoja visai;
  • Žmogus yra išblyškęs;
  • Mėlynuoja lūpos, rankos, kojos.
Ką daryti, jei šalia esantis asmuo perdozavo?
Jei žmogus yra be sąmonės, kvieskite greitąją pagalbą, tel. 112. Telefonu nebūtina sakyti, kad žmogus perdozavo, užtenka pasakyti, kad jis yra be sąmonės ir slopsta jo kvėpavimas arba jis nebekvėpuoja visai.
Jei žmogus kvėpuoja, iškvietę greitąją pagalbą, paguldykite žmogų į stabilią poziciją ant šono ir, jei turite, į raumenį (ranką, šlaunį, sėdmenis), leiskite naloksono (naloksonas – Lietuvoje registruotas saugus medikamentas, opioidinių narkotikų priešnuodis). Negaiškite laiko  medikamentą galima leisti per rūbus. Stebėkite, kol asmuo ims atgauti sąmonę. Jei po injekcijos praėjus kelioms minutėms nėra jokio efekto, leiskite dar naloksono.
Jei žmogus nekvėpuoja, pirmiausia susitelkite į kvėpavimo palaikymą: patikrinkite, ar burnoje nėra nieko, kas trukdytų kvėpuoti, jei yra, pašalinkite pirštais. Darykite dirbtinį kvėpavimą – atloškite galvą, užspauskite šnerves, darykite po 2 įpūtimus kas 5 sekundes. Tuomet leiskite naloksoną – į raumenį (ranką, šlaunį, sėdmenis), per rūbus. Toliau palaikykite dirbtinį kvėpavimą. Jei praėjus 2–3 minutėms žmogus nepradeda kvėpuoti pats – leiskite dar naloksono. Taip kartokite, kol grįš kvėpavimas.
Jei žmogus nekvėpuoja ir nebėra pulso, darykite dirbtinį kvėpavimą ir širdies masažą – atloškite galvą, užspauskite šnerves, darykite 2 įpūtimus ir 30 krūtinės ląstos paspaudimų. Leiskite naloksoną – į raumenį (ranką, šlaunį, sėdmenis), per rūbus. Tęskite tokiais pačiais intervalais, jei po poros minučių pokyčių nesimato, leiskite dar naloksono ir tęskite širdies masažą ir įpūtimus.
Kas yra naloksonas?
Naloksonas yra Lietuvoje registruotas, vaistinėse su gydytojo receptu parduodamas medikamentas, laikinai blokuojantis opioidinius receptorius, kuriuos veikia heroinas (ir kiti opioidai) ir laikinai sustabdantis perdozavimo požymius. Jo poveikis trunka apie 30–90 min., todėl svarbu žinoti, kad perdozavimo požymiai gali pasikartoti. Būtina stebėti žmogų artimiausias kelias valandas, paaiškinti jam, kas nutiko, pasakyti, kad opioidų poveikis palaipsniui grįš (praėjus apie 20 minučių) ir kad gyvybiškai svarbu daugiau nieko nevartoti.
Kada didžiausia rizika perdozuoti?
Perdozavimo rizika yra didžiausia, kai:
  • vartojama švirkščiamuoju būdu;
  • išeinama iš detoksikacijos, reabilitacijos, laisvės atėmimo vietų, areštinės, nes sumažėjusi organizmo tolerancija;
  • žmogus yra po ligos, nes jo organizmas yra nusilpęs;
  • vartojama kartu su kitais slopinančiais, t. y. alkoholiu ir benzodiazepinais;
  • žmogus vartoja viena/-as ar mažai lankomose vietose;
  • žmogus turi kitų susirgimų, pvz. hepatitą C, ŽIV, tuberkuliozę;
  • narkotiko stiprumas yra nežinomas (pasikeitė tiekėjas, medžiaga įsigyjama kitame mieste ar valstybėje);
  • perdozavimų jau buvo ir anksčiau.

Vilniaus priklausomybės ligų centras
Biudžetinė įstaiga
Kodas Juridinių asmenų registre 190999616
Gerosios Vilties g. 3
LT-03147 Vilnius
Tel. (8 5) 216 0014
d. d. 7.00–18.00 val.
Faksas (8 5) 216 0019
vplc[eta]vplc.lt, www.vplc.lt, www.facebook.com/vilniausplc/
 

 

vplc.lt banners

vplc.lt banners

vplc.lt banners

vplc.lt banners

vplc.lt banners

vplc.lt banners